יום חמישי, 19 בינואר 2017

שיווק רשתי Vs שיווק שותפים



שיווק שותפים אל מול שיווק רשתי

"אתם יודעים מה הצורה של היררכיה? פירמידה!"



עברו עוד מספר ימים והקמפיין ממשיך לרוץ וסטטיסטיקות חדשות מופיעות. אני עדיין לא ארחיב אל נתונים ותוצאות שקבלתי עד עכשיו, כי אתם תקבלו הכל ביום ראשון, לאחר שבמוצ"ש אני אשב על הקמפיין אראה מה התוצאות שלאחר שבוע, אשנה את הטקסט או את התמונה ואראה מה יהיו התוצאות לאחר עוד שבוע ואשווה את זה לתוצאות מהקפיין הנוכחי. ככה אני אדע האם השיפור היה לטובה או לרעה, ולדעת מה עדיף. 
וככה כל שבוע אני אעשה עד שהקמפיין יהיה ממש יעיל וייצר לי רווחים יפים באופן שוטף.
אז זאת הקדמה קטנה על המצב שלי. עכשיו אני רוצה לדבר אתכם על משהו אחר, אני רוצה לדבר על הנושא של שיווק רשתי אל מול שיווק שותפים.

למה אני מעלה את העיניין של שיווק שותפים אל מול שיווק רשתי בכלל?

לשיווק רשתי יש מספר שמות וכינויים (כל כינוי והמשמעות שלו, אני לא ארחיב) שכדאי שתכירו: שיווק רב שכתבי, שיווק ישיר, MLM - Multi Level Marketing, Network Marketing.
בגלל שאני חוקר הרבה באינטרנט על תחום השיווק שותפים, לא יכלתי שלא להתקל במושג שיווק רשתי, ולהבין מה זה התחום הזה ואיך הוא עובד. וקלטתי שיש המון הבדלים בין שיווק רשתי לשיווק שותפים. ומה שיותר הפליא אותי הם שהמון אנשים מתבלבלים כל הזמן בין השניים ובטוחים ששיווק שותפים זה גם שיווק רשתי. וזה מה שגרם להרבה אנשים לשאול אותי שאלות הזויות על מה שאני התחלתי ללמוד. ועל זה שאני משלם כסף כדי ללמוד איך לעשות כסף באינטרנט. אז זאת הייתה הקדמה קטנה לגבי למה אני בכלל מעלה את זה, עכשיו נעבור לשלב הבא:

מה זה בכלל שיווק רשתי?

בגדול יש הסבר מאוד רחוב על התחום כדי להבין אותו. אבל אני אנסה לתמצת כמה שיותר, כי גם אין לי הרבה זמן כרגע ואני מאוד לחוץ להספיק עוד דברים. וליתר דיוק יש לי בדיוק עוד 17 דקות לכתוב את הפוסט הזה, אני מקווה שאני אספיק להעביר את כל מה שאני רוצה על הנושא הזה.

שיווק רשתי הוא מודל עסקי שחברות רבות בונות את העסק שלהם על המודל הזה מאשר המודל הרגיל והמוכר. ובגדול מה שהמודל הזה אומר זה דבר כזה: החברה לא מוציאה כסף על שיווק המוצרים ו/או השירותים שלה (היא כן מוציאה כסף על מיתוג, אך לא על השיווק עצמו). בכל חברה לגטימית החברה משלמת תקציב מסוים לשיווק, אם זה שיווק אופליין - טלוויזיה, רדיו, עיתונות וכו', ואם זה שיווק אונליין - משלמים לחברה שתבנה להם דף עסקי, שתפרסם אותם, משלמים לפייסבוק כסף על פרסום, משלמים לגוגל אדוורד על פרסום במערכת של גוגל. וזאת הוצאה לא קטנה לעסק, אחרי הכל זה הדבר כמעט הכי חשוב שהעסק צריך להשקיע בו - הוא צריך חשיפה, שאנשים יכירו את העסק. ואפילו גם כאשר העסק מוכר, עדיין עושים שיווק ופרסום כל הזמן... תסתכלו על קוקה קולה, מי לא מכיר אותם?! כולם מכירים. אז למה הם עושים פרסום? ומשלמים קרוב ל19% מהתקציב השנתי שלהם על פרסום - מדובר במיליארדים של דולרים! הם עושים את זה כדי לשמור את המותג שלהם בתודעה של אנשים, זה מאוד חשוב.

אז בשיווק רשתי הפרסום לא מתבצע על ידי הוצאת תקציב על שיווק ופרסום. החברה מקבל חשיפה דרך הלקוחות שמשתמשים במוצרים ו/או בשירותים שלהם. אם הלקוח מרוצה, והוא ממליץ על המוצר הוא יקבל על זה גם עמלת שיווק (מאוד דומה בפן הזה לשיווק שותפים). והיתרון שבזה הוא מאוד עצום. כי אתם כאנשים אתם ממליצים כל היום על מוצרים שונים שאתם משתמשים בהם, בין אם זה מסעדות, סרט טוב בקולנוע, מכשיר סללולרי, אטרקציה ועוד המון! ותחשבו איזה כיף זה אם היה לכם מוצר שאתם משמשים בו, ואוהבים להשתמש בו ואתם ממליצים עליו ומקבלים על זה גם תגמול.
תחשבו על הפעם האחרונה שהבאתם כמה חברים למסעדה חדשה שהם לא הכירו, בעל המסעדה הרוויח אחלה קופה מזה, אבל אתם? לא הרווחתם כלום.
היתרון הכי גדול בזה שהמלצות מוכרות הרבה יותר טוב מכל דבר אחר, מכל איש מכירות, זה פשוט תופס תאוצה הרבה יותר חזקה. תחשבו על הרכישות והקניות שאתם עושים ביום - יום, למה אתם קונים דווקא את מה שאתם קונים? כי כנראה המליצו לכם על זה. זה יכול להיות חבר טוב, משפחה, בעבודה - מישהו המליץ לכם ושכנע אתכם שזה טוב לכם. למה יש לכם גלקסי או אייפון? כנראה שמישהו המליץ לכם על זה והחלטתם לרכוש את זה. רוב האנשים לא באמת יעברו על המפרט הטכני ויעשו השוואות ויבדקו כל פרט קטן (למרות שמדובר במכשיר שעולה כמה אלפי שקלים).

עד כאן דברתי על היתרון המכירתי שבדבר, יתרון נוסף לעסק - הוא שהם לא מוציאים תקציבי פרסום ואז מחכים לראות האם ההוצאה כוסתה או שהשיווק לא באמת עבד ולא הביא להם את התוצאות שהם ציפו, אבל התשלום על השיווק והפרסום כבר נעשה ולא ניתן להחזיר את זה אחורה. ולפעמים זה יכול לגרום לעסק לקרוס. 
בשיווק רשתי העסק מוציא כסף על פרסום ושיווק אך ורק עבור תוצאות אמיתיות, רק אם בוצעה מכירה העסק משלם את העמלה - נכון שזה מזכיר שיווק ושתפים? אבל רגע עדיין לא סיימתי להסביר הכל אודות שיווק רשתי - למרות שאני מנסה לצמצם - זה עדיין קשה!

היתרון ללקוח בשיווק רשתי

הלקוחות של חברת שיווק רשתי, שהם גם אנשי השיווק והמכירה של החברה, מקבלים כמה דברים מכך שהם לקוחות של חברת שיווק רשתי.

1. מוצר איכותי - חברת שיווק רשתי יכולה להשקיע הרבה יותר במוצר, מהסיבה שהיא לא צריכה להשקיע כסף בפרסום ושיווק (אך ורק במיתוג החברה), ובכך היא יכולה לתת מוצר באמת טוב והלקוחות יהיו מאוד מרוצים.
2. עלות המוצר - הלקוחות רוכשים את המוצר ו/או את השירות ישירות מהחברה, ואין עמלות תיווך בדרך, ולכן ניתן לקבל גם מוצר מאוד איכותי וגם במחיר שהוא יחסית טוב עבור אותו מוצר. (לפעמים החברות מצליחות לשבור את שוק המחירים ולהביא מוצר שזול יותר מכל חברה, זה בעיקר נפוץ בתחום התיירות).

אם נקח לדוגמה את קוקה קולה (וואי הפעם אני עושה אחלה פרסום סמוי בבלוג שלי), לייצר פחית קוקה קולה עולה פחות משקל אחד, היה כתוב איפשהו, אבל אני לא זוכר במדויק כמה זה עולה, זה כמה עשרות אגורות בודדות. ואז עלתה לי השאלה - למה לי כצרכן זה עולה 6-8 שקל פחית קולה! מסתבר ששכחתי לחשב שיש עמלות שהולכות לאנשים מסוימים בדרך עד שזה מגיע לצרכן:
יבואן, קמעונאי, סיטונאי, הובלות של המוצר מכל אחד מהם והלאה, בעל החנות, העובדים בחנות גם צריכים לקבל כסף, וככה יש המון גורמים שבדרך לוקחים איזשהו חלק מהמוצר, ובסופו הצרכן משלם על כל זה. ומה שיה בשיווק רשתי שאין את כל המתווכחים בדרך -> הצרכן מזמין ישירות מהחברה!

משהו חשוב שאני חייב להוסיף לפני שזה יעלה שאלות - הלקוחות לא חייבים לשווק או למכור את המוצר כלל, הם יכולים להיות רק לקוחות. אם הלקוח מרוצה מהמוצר והוא גם רוצה להרוויח כסף, הוא יכול להיות משווק של החברה ולשווק את המוצרים ו/או השירותים של החברה ולקבל על זה כסף.

נושא התגמולים בחברת שיווק רשתי

בחברת שיווק רשתי התגמולים בהתחלה דומים לשיווק שותפים, אך יש שינוי בהמשך - עוד מעט תבינו למה אני מתכוון.
יש כמה מודלים לתשלום בחברות האלה, אבל בגדול הרעיון העיקרי הולך ככה: כלקוח אתה יכול גם להמליץ על המוצר ולהרוויח מהלקוחות החדשים שהבאת - אתה תרוויח על רכישה שהם ביצעו ורוב החברות גם תרוויח על כל רכישה שלו בעתיד - עד כאן זה נשמע ממש כמו שיווק שותפים. 
יש לך אפשרות לבנות רשת של שותפים, ומכאן מגיע השם שיווק רשתי - בעצם יש אפשרות לבנות רשת של מפיצים שהם גם לקוחות וגם משווקים את המוצרים והשירותים של החברה. כלומר הלקוח שהבאתם גם רוצה לשווק את החברה, על כל הלקוחות שהוא יביא גם אתם תרוויחו כסף כל עוד הם ימשיכו לרכוש את המוצר / שירות.

האם שיווק רשתי זה עסק לגיטימי ואמיתי?

מילה אחת: כן. זה עסק אמיתי, לגיטימי, יש איגוד שנקרא DSA, זה ארגון שמאגד את כל החברות בתחום, מסקר אותם, נותן עליהן מידע וכו'.
יחד עם זאת יש לא מעט הונאות ברחבי העולם, ולא מעט רמאים ושרלטנים ועוד שאר השמות הלא הסימפטים האלה, וחשוב מאוד לדעת להיזהר מהם ולא ללכת לכל מיני פרוייקטים עם הבטחות מוגזמות (ב5 דקות האחרונות שנותרו לי אני אעשה לכם רשימה ממה להיזהר כשאתם בודקים חברת שיווק רשתי.
בדיוק כמו שאתם הולכים למוסך שאתם לא מכירים - כנראה שהמוסכניק שרלטן ויעבוד עליכם וירמה אתכם, יכול להיות... יכול להיות גם שהוא בן אדם אמין וישר כמו סרגל, איך יודעים? אני בטוח שלכל אחד יש את הטיפים שלו בנושא של מוסכים. אני אישית מטפל ברכב שלי במוסך שקבלתי עליו המלצה חמה. :)

יש לא מעט אנשים שאוהבים את המושג "פירמידה" ומניחים שאם צריך לצרף תחתיך מישהו אז זה נקרא פירמידה ושזה הונאה. אני ממליץ לקרוא קצת באינטרנט ולהבין מה זה "הונאת פונזי", "הונאת פירמידה", כדי להבין מה ההבדלים. אנשים אוהבים להשתמש בביטוי הזה מבלי לדעת שהם בעצמם נמצאים בפירמידה כל הזמן - והסיבה לכך היא שפירמידה זה המבנה הנדסי מאד חזק שהמון ארגונים ועסקים משתמשים במודל שנראה בדיוק כמו פירמידה.
רק המעטים יצליחו להיות בטופ והרוב יהיו בתחתית הפירמידה, וזה נכון לגבי כל ארגון עסק שמתנהל בהיררכיה. אתם יודעים מה הצורה של היררכיה? פירמידה!
איך זה בצבא? יש רמטכל אחד בקודקוד של הפירמידה, מתחתיו יש כמה אלופים בודדים, ומתחת אליהם יש קצת יותר תתי אלופים וכך הלאה, עד שמגיעים לתחתית שהיא - הרוב!
אם אתם שכירים... האם הבוס שלכם, זה שמעלכם, האם הוא מרוויח יותר מכם? האם הוא מרוויח על העבודה שלכם? ומה עם הבחור שמעליו? ומה עם המנכ"ל של החברה? הוא לא בראש הפירמידה?

שיווק רשתי - למה לשים לב לפני שנכנסים?

מוצר -  הדבר הראשון שלפי דעתי צריך לבדוק בחברת שיווק רשתי זה את המוצר. האם המוצר באמת מדבר אליכם, האם אתם מתחברים לנישה של המוצר (אם תרצו לשווק קוסמטיקה אבל אתם גברים בגיל 21 אחרי צבא שאין לו שמץ בתחום של קוסמטיקה - אין לו מה להכנס לחברת שיווק רשתי של קוסמטיקה). האם המוצר באמת נותן פתרונות ללקוחות? האם הלקוחות מרוצים מהמוצר? האם זה נראה לכם כמו מוצר מהפכני בתחום? חייב שיהיה מוצר ו/או שירות מאוד חזק כדי שהחברה תצליח ותהיה לגיטימית. ואם אין מוצר - רמאות!

תכנית תגמולים - אם מבטיחים לכם הרים, ומתחייבים לכם להכנסה ו/או מתחייבים לתשואה גבוהה (למשל מאות אחוזים בשנה), ותשואה קבועה (דבר שאף אחד לא יכול להבטיח) - כנראה שמדובר בהונאה. התכנית צריכה להראות לכם הגיונית. תחשבו מה עלות המוצר, כמה הבן אדם הולך לשלם עליו כל פעם שהוא רוכש את המוצר, כמה אחוזים אתם מקבלים. תוודאו שיש הגבלה על הכנסות (כן הגבלה על הכנסות! רוב החברות מציעות מספר בונוסים, ואם זה בונוס של הכנסה פסיבית מהארגון שקיים אצלכם, כמעט תמיד יעשו איזו הגבלה בבונוס הזה. זה יכול להיות 20,000$ ויכול להיות גם 100,000$ - מה שזה מראה שהחברה יודעת מה הנקודה שבה היא כבר לא יכולה לשלם למשווק ומשם היא תהיה בהפסדים ולכן היא נותנת הגבלה - זה מצוין אם החברה מצהירה על זה.

תשלום לחברה - קצר ולעיניין - החברה לא מקבלת אשראי של חברות מוכרות (ויזה, מאסטרכארד) תברחו! אם החברה היא לגיטימית אין שום סיבה שהיא לא תעבוד עם כרטיסי אשראי (לא משנה מה ההסבר והפירוט שלהם). כל חברה לגיטימית כיום עובדת עם חברות אשראי מוכרות.
הסיבה שחברה לא תעבוד עם כרטיס אשראי כי כנראה יש לה בעיה בלהציג חברה לגיטימית ואמיתית לחברות האשראי ויודעות מראש שלא יקבלו אישור מחברות האשראי.
אם אומרים לכם להעביר למישהו אחר כסף בהעברה ושהוא יעביר לכם לחשבון בחברה - שוב, פאקינג תברחו!


שיווק רשתי מול שיווק שותפים - סיכום

אז לסיכום מהיר ומה שאני יכול להגיד לכם זה שחברות שיווק רשתי הן מקור נפלא להרוויח הרבה כסף. ויש לא מעט הבדלים בין הדברים, ואני אנסה לעבור על כולם ושיהיה כמה שיותר מובן:

שיווק חברה אחת

כאשר אתם עוסקים בשיווק שותפים - אתם יכולים לשווק המון דברים והמון אפשרויות, ואם שיווקתם משהו אחד, והייתה לכם בהמשך בעיה לשווק את אותה חברה, אז אתם עוברים לשווק משהו אחר והכל בסדר. בשיווק רשתי זה כמו חתונה - אתם משווקים רק את המוצרים ו/או השירותים של אותה חברה, אתם בוודאי שלא יכולים לשווק חברות מתחרות.

תכנית תגמולים

בשיווק שותפים אתם מרוויחים מהעבודה שלכם - ככל שתביאו יותר תוצאות, ככה תרוויחו יותר.
בשיוו רשתי אתם יכולים לבנות רשת של מפיצים שיעבדו בשבילכם - כמובן שזה לא קל, ונכנס לכאן הנושא של הנהגה, להנהיג ארגון של אנשים שמשווקים את המוצרים והשירותים של החברה שהכרתם להם והם ממשיכים להפיץ את המוצרים הלאה. ואם בניתם לכם ארגון גדול מאוד (רק בודדים עושים את מה שצריך כדי להקים ארגון ענק שיעבוד בשבילם) שעובד בשבילכם - אתם יכולים לצאת לפנסיה.

זיכיון

לרוב בחברות שיווק רשתי צריך לרכוש זיכיון על מנת לשווק את החברה ואת המוצרים שלה. לרוב החברה מוכרת זיכיון בעלות נמוכה או ללא עלות כלל כאשר מבצעים רכישה מהחברה עצמה. למשל אם החברה מוכרת למשל מוצרי קוסמטיקה, החברה אומרת דבר כזה: בוא תקנה ערכה של קוסמטיקה, תוסיף כמה שקלים (לפעמים גם לא), ותוכל לשווק אותנו. בגלל שהחברה מגייסת משווקים שהם אך ורק לקוחות החברה (ולא מקור חיצוני), הם בדרך כלל גם מחייבים את המשווקים לרכוש את המוצר כל חודש, או לשלם סכום מסוים כל חודש כדי לשמור על הזיכיון ולשמר אותם כלקוחות של החברה.
למי שמרוצה מהמוצרים או השירותים של החברה לא תהיה בכלל בעיה לשלם את העלות החודשית הזאת.

בשיווק שותפים אין לכם כל צורך לרכוש מוצר או שירות של החברה כדי לשווק את המוצרים ו/או השירותים של החברה.


עד כאן להיום על שיווק רשתי אל מול שיווק ושתפים

יכול להיות שבעתיד אני אעשה משהו יותר מקצועי עם יותר מידע לאנשים שבאמת מתעניינים בזה. כרגע אין לי המון זמן, וכבר חרגתי ב4 דקות בכתיבת הפוסט הזה, וכל זה שלי יהיה מקום לרשום את מה שאני יודע, ולעשות לעצמי ספר לימוד בשבילי, ואני גם משתף אותו אליכם כדי שתעזרו לי ולעצמכם.

אז בגדול אין כאן איזו המלצה על שיווק רשתי או שיווק שותפים - אני רק רציתי להראות ולהשוות בין שיווק רשתי לשיווק שותפים. להבין שיש שוני וזה לא אותו דבר. ושאם תשמעו את המושג שיווק רשתי בעתיד תדעו בדיוק מה זה אומר ולמה מתכוונים. ואם תרצו להכנס לחברת שיווק רשתי כלקוחות ו/או כמשווקים שתדעו על מה הכי מומלץ להסתכל ולשים לב כדי להמנע מטעויות, מנוכלים, שרלטנים, וכו'...



למעני ולמענכם,
המיליונר העירום.















תגובה 1:

  1. יש לי חברה ממש טובה שנכנסה לתחום והיא ממש מרוצה.
    דיברת פה על כדאיות, אבל היא מתארת פרמטרים אחרים להעדפה.
    כנראה בסוף זה עניין של לימוד וניסיון אישי.
    תכלס, העיקר בעיניי וממה שאני מבינה
    זה לזהות את הרווח, מתי הדברים עובדים ולהמשיך.
    כמו שאומרים, מה שעובד לא צריך לתקן.

    השבמחק